شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

پاسخ به دل نگرانی های مردم گلستان / چه کسی شایسته سکان داری استانداری است ؟

شوک: این روزها بحث تعیین استاندار جدید استان گلستان به بحثی داغ تبدیل شده است و نام مهندس محمدرضا صالحی از همه گزینه ها بیشتر به چشم می خورد. اما سوال های اکثر مردم استان گلستان در محافل خبری و فضاهای مجازی از نوع مدیریت مهندس محمدرضا صالحی به عنوان یک فرد بومی گرگان و با تجربه به خاطر عملکرد آخرین مسئولیت ایشان در سکان استانداری خراسان شمالی در همین دولت تدبیر و امید است.

برای جواب های سوالات مختلف و شبهات و شفاف شدن موضوعات پای صحبت با مهندس سید میکائیل محمدی از فعالین سیاسی اصلاح طلب کشور و استان های خراسان و گلستان و اصلاتا اهل خراسان و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مطالعات منطقه ای از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دبیر کنونی حزب پیشرو اصلاحات استان گلستان و خراسان شمالی نشسته ایم.

در محافل های مختلف سوال می کنند چرا مهندس محمدرضا صالحی مثابه سایر استانداران که به استان های دیگر می روند و نیروهای شان و همشهری های شان با خودشان می برند به آن استان اما مهندس صالحی چرا زمانی که سکان استانداری خراسان شمالی را بر عهده داشت از استان خود یعنی گلستان نیرویی نبردند؟

استان خراسان شمالی استان متفاوتی است نسبت به استان های دیگر از این جهت که وزیر کشور اهل شهرستان شیروان از استان خراسان شمالی هستند و اینکه دارای دو رئیس کمیسیون مختلف در مجلس شورای اسلامی و یک نائب رئیس کیسیون برنامه بودجه در مجلس شورای اسلامی از حوزه های انتخابی مختلف در مجلس شورای اسلامی کشور هستند که این مسئله سختی کار را دو چندان می کند. هجمه و فشارها در این استان بالا بوده است وهمیشه مسئولیت ها را سنگین تر می کند و به همین خاطر استفاده از نیروهای بومی رونق بهتری را به این استان در دولت تدبیر و امید خواهد داد.

خیلی ها در گلستان معتقدند وقتی مهندس صالحی سوار بر قدرت می شود مثل استانداری خراسان شمالی و استانداری مازندران و استانداری بوشهر مثل خیلی از افراد دیگر در مناسبات قدرت فقط به فکر تقویت روابط خودشان تلاش می کنند نه برای مردم؟

این دیدگاه کاملا اشتباه است و مهندس صالحی بالغ بر ۱۰ گزینه برجسته علمی و سیاسی و افرادی که دارای جایگاه خوبی بوده اند را در زمان استانداری خود در خراسان شمالی از زادگاه خود استان گلستان تحقیقات و پژوهش های مفصل خود را با یه تیم مشاوره ای مجرب انجام داده است تا به مردم و همشهریان مجرب منطقه خود و مردم و همچنین فعالین مجرب خراسان شمالی خدمت بهتری کند، که البته برخی از این افراد به دلیل مسافت دور گلستان به استان خراسان شمالی خانواده هایشان این مهاجرت را نپذیرفتند و خود به خود باعث کنسل شدن این موضوعات شده است و ما بقی گزینه ها هم به دلیل حساسیت ویژه در استان خراسان شمالی کنسل شده است. در حالی که مهندس صالحی سعی بر آن داشتند از همه گزینه ها و ظرفیت ها برای بهبود شرایط استان استفاده کنند و همیشه معتقد بودند، مدیریت صحیح یک استان باعث خدمت رسانی شایان تر به مردم آن منطقه می شود که این خط فکری در نظریات و دیدگاه های مهندس صالحی همیشه پابرجا بوده است.

عده ای از مردم گلستان سوال می کنند چرا مهندس محمدرضا صالحی زمانی که کشاورزان گنبدکاووس، کلاله و مراوه تپه برای جرعه ای از آب دست و پا می زدند ایشان به عنوان استاندار خراسان شمالی حق آب قانونی استان گلستان از رودخانه اترک که پشت سد شیرین دره جمع شده بود را به مردم گلستان ندادند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت این مسئله هم شایعه ای بیش نیست به این دلیل، سدی که در استان گلستان به نام وشمگیر وجود دارد و وصل به رودخانه اترک در خراسان شمالی که پشت سد شیرین دره است حق قانونی آب را به کشاورزان گلستانی بدهند که این مسئله اشتباه است زیرا سد وشمگیر ارتباطی به خراسان شمالی و نوع مدیریت مهندس صالحی ندارد و سالیان سال است که پشت سد وشمگیر افرادی پرورش ماهی خصوصی راه انداخته اند و از آنجا آب به سختی و مشکلات فراوان به کشاورزان می رسد و آن آب هم خیلی مفید نیست. لذا در زمانی که مهندس صالحی استاندار خراسان شمالی بودند با مشورت با متخصصین آن حوزه دستور دادند که سد شیرین دره را کانال بندی کنند و به همین دلیل آب از کانال های سد شیرین دره به زمین های کشاورزی هدایت می شد در صورتی که این کانال ها در سد وشمگیر ایجاد نشده است و ربطی به حیطه مسئولیتی مهندس صالحی ندارد و کوتاهی و سهل انگاری از سوی مسئولین گذشته و حال آن استان بوده است.

عده ای در گلستان معتقدند مهندس صالحی همیشه ادعای آن را داشته است که بیشترین توسعه و جذب سرمایه گذار در خراسان شمالی با حضور ایشان در سکان استانداری خراسان شمالی بوده است در صورتی که ایشان یک غیر بومی بوده و همیشه هم معتقد بوده توسعه و پیشرفت یک استان به دست یک فرد بومی آن استان رقم خواهد خورد این تناقض حرف ها در چیست؟

مهندس صالحی زمانی که استاندار بودند هدف اصلی و خط فکری شان فقط در راستای تامین مردم و بهره مند شدن از افراد توانمند بوده است.حالا چه بومی و چه غیر بومی باید تلاش کنند تا منطقه به پیشرفت برسد از این رو همیشه رایزنی می کردند تا بهترین حالت ممکن برای استان رقم بخورد. در خراسان شمالی هم مهندس صالحی همیشه جوری مدیریت کردند تا به عنوان مثال در تعدادی از شهرستان های استان مثل شهرستان رازوجرگلان و شهرستان شیروان در جذب سرمایه گذار و شروع پروژه های مختلف برای آن شهرستان ها اتفاقات مثبتی صورت بگیرد.

 عده ای در گلستان مهندس محمدرضا صالحی را یک فرد اصلاح طلب ریشه دار و حامی دولت می دانند اما در زمان سکانداری استانداری خراسان شمالی در پست های مدیریتی از نیروهای اصول گرا معتدل و تندرو هم در مدیریت های مختلف استانی و فرمانداری ها و معاونین استانداری استفاده کرده است که این موضوع هم از تناقض های مهندس صالحی خواهد بود؟

با توجه به اینکه خط مشی دولت ، دولت اعتدال است ازین رو اصلاح طلب و اصولگرا ندارد و باید از تمام ظرفیت ها استفاده کرد و بحث استانداری ها مسئله ای است که در هیئت دولت بررسی شده و با تدبیر افراد مد نظر انتخاب شده اند و زمانی که فردی به عنوان مدیر انتخاب می شود چه اصلاح طلب و چه اصولگرا باید برای مردم تلاش کند. مهندس صالحی در ۲ سالی که استاندار بودند از هر دو خط فکری که حامی دولت هستند در پست های معاونت و مدیریتی استانداری و مسئولیت های مدیریتی درون استانی از افراد مجرب استفاده کردند و سعی بر این شده است که با رویکرد اصلاح طلبانه این اتفاقات انجام شود و این امر در کل کشور در همه عرصه های مدیریتی یک روند طبیعی و مرسوم است.

سوالات اکثر گلستانی این است که از وضعیت جاده چهارباند استان خراسان شمالی به گلستان چه خبر؟ در زمان سکانداری محمدرضا صالحی در استانداری خراسان شمالی در مدت مدیریت ۲ سال ایشان با وجود همه قول ها و تعهدات و پیگیری ها چرا به بهره برداری نرسید و محقق نشد؟

اگر مهندس صالحی ۴ تا ۷ ماه بیشتر در استانداری خراسان شمالی می ماندند قطعا وضعیت جاده چهارباند استان خراسان شمالی به گلستان کاملا مشخص تر می شد. زیرا زمانی که ایشان استانداری را تحویل گرفتند در تیر ماه سال ۹۵ ظرفیت تکمیل پروژه ۲۵ کیلومتر بود و بعد از مدیریت دو ساله مهندس صالحی استاندار خراسان شمالی که تحویل داده شده بود، این ظرفیت پروژه تا ۶۰ کیلومتر پیشرفت مالی و فیزیکی داشته است یعنی ۳۵ کیلومتر رشد در زمان مدیریت ایشان بوده که البته نیاز به اعتبارات و…بیشتری هم داشت ولی به هر حال پیشرفت چشمگیری صورت گرفته بود.

خیلی از مردم کشور در مورد عکسی است که ۲ سال قبل در فضاهای مجازی منتشر شد که مهندس صالحی استاندار خراسان شمالی در روز درختکاری اسفند ماه سال ۱۳۹۶ برای کاشتن نهالی به مدیران خود گفته بوده است روی چمن خاکی جعبه ای قرار دهند و ایشان روی آن جعبه با کفش هایش برود تا کفش هایش گلی نشود و بعد آن نهال را بکارد که جنجال زیادی را در آن زمان به همراه داشت در این خصوص نیز توضیح دهید؟

آن عکس به روز درختکاری سال ۹۶ مربوط نمی شود بلکه مربوط به آن است که چند روز مانده به روز درختکاری از مهندس صالحی استاندار خراسان شمالی دعوت می شود تا برای افتتاح یک دبیرستان به همراه مدیر کل آموزش پرورش استان و مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بجنورد به همراه باقی مسئولین آموزش و پرورش به آن دبیرستان بروند و مسئولین مدرسه محیطی را به منظور کاشت درخت و ایجاد باغچه ترتیب داده بودند که از ایشان می خواهند به عنوان یادگار نهالی را در باغچه مدرسه بکارند که آن محل به دلیل خیس بودن و گِل فراوان محل مناسبی برای قدم گذاشتن نبود زیرا مهندس صالحی بازدیدهای مختلفی از مدرسه داشته است که محیط دبیرستان به دلیل نو بودن ممکن بود پر از خاک و گِل شود به همین علت مسئولین مدرسه برای کاشت نهال پیشنهاد می دهند که جعبه ای را بر روی آن خاک گلی در باغچه بگذارند که مهندس صالحی روی جعبه بایستد و نهال را بکارد. که این عکس منتشر شده در فضاهای مجازی در آن برهه حاشیه ساز شد و جنجال به پا کرد در حالیکه اصل مطلب چیز دیگری بود.

در پایان سید میکائیل محمدی افزود، مهندس صالحی در استان خراسان شمالی در طول دو سال مدیریت آمار های خوبی را از خود به جای گذاشته است، از جمله استفاده از ۵ مدیر کل خانم در مجموعه ی استانداری استان و استفاده از چند بخش دار خانم در شهرستان های مختلف استان، نگاه ویژه و حمایت ویژه از نیروگاه خورشیدی استان پیگیری بری جذب سرمایه گذار های مختلف استان و پیگیری راه اندازی فاز ۲ پتروشیمی خراسان و تعاملات بسیار خوب با وزیران مختلف دولت و نماینده ولیه فقیه استان و فرماندهان سپاه استان و رئیس دادگستری استان و دادستان مرکز استان و تعامل بسیار ویژه با ورزشکاران و بانوان جوانان و فعالین سیاسی استان و استفاده از نیرو های جوان در مسئولیت های مختلف استان را داشته است، و همچنین ایشان با نگاه جوانگرایی متوسط سن مدیران استان در طی مدیریت ۲ ساله ایشان بیش از ۷ سال کاهش یافتهه است و با توجه به رابطه ملی که ایشان داشته جذب اعتبارات برای استان بیش از میزان پیش بینی شده در قانون بودجه بوده است،از که همگی این ها از وجود برکات حضور ایشان در استان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *