جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

حمله مرگبار پلنگ در رودسر / عکس شکار پلنگ

شوک: رئیس حفاظت محیط شهرستان رودسر جزئیات حمله پلنگ به احشام منطقه اشکورات رودسر را تشریح کرد.

وحشت از حمله مرگبار پلنگ در رودسر + عکس از لحظه شکار پلنگ

به گزارش رکنا، رئیس حفاظت محیط شهرستان رودسر با اشاره به گزارشات مکرر دامداران و روستائیان مناطق کوهستانی اشکورات رحیم آباد مبنی بر حمله پلنگ و سایر حیوانات وحشی به احشام گفت: جهت پیشگیری و کاهش احتمال تعارض بین انسان و حیوانات وحشی به ویژه گوشت‌خواران به توصیه‌های سازمان حفاظت محیط زیست توجه کنند.

علی محمدپور امروز در رودسر با اشاره به گزارشات مکرر دامداران و روستائیان مناطق کوهستانی اشکورات رحیم آباد مبنی بر حمله پلنگ و سایر حیوانات وحشی به احشام خود اظهار کرد: با بررسی‌های تیم اعزامی اداره حفاظت محیط زیست رودسر از احشام مورد حمله جز چند مورد مابقی به عنوان حمله پلنگ تأیید می شود.

وی جمعیت پلنگ ایرانی را به عنوان بزرگ‌ترین گربه‌سانان گوشت‌خوار در منطقه را مناسب خواند و افزود: زیستگاه مناسب و منحصر به فرد جنگل‌های هیرکانی در بقا و افزایش جمعیت این گونه تأثیرگذار بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر با اشاره به دستورالعمل جدید سازمان حفاظت محیط زیست در مورد حمله پلنگ و سایر حیوانات وحشی تصریح کرد: از کلیه دامداران و کشاورزان تقاضا داریم جهت پیشگیری و کاهش احتمال تعارض بین انسان و حیوانات وحشی به ویژه گوشت‌خواران به توصیه‌های سازمان حفاظت محیط زیست توجه کنند.

محمدپور بر ضرورت بازگرداندن احشام به محل‌ نگه‌داری آن‌ها قبل از تاریک شدن هوا تأکید کرد و افزود: پیش‌بینی امکانات ایمنی، ایجاد حصار، دیوار یا پرچین در محل نگه‌داری شبانه احشام و عدم رهاسازی دام‌ در چراگاه‌ها بدون حضور دائمی چوپان به همرا سگ مناسب گله جهت فراری دادن حیوانات وحشی باید توسط دامداران مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر دفن سریع لاشه حیوانات تلف شده در اثر بیماری یا سقوط از ارتفاع به منظور جلوگیری از جلب توجه گوشت‌خواران منطقه بیان کرد: عدم دست‌کاری یا جابه‌جایی دام‌های تلف شده توسط حیات وحش باید توسط دامداران مورد توجه قرار گیرد زیرا این امر بر اساس عادات غریزی پلنگ منجر به ایراد خسارت مجدد می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر از پرداخت بیش از ۳۰ میلیون تومان به دامداران آسیب دیده منطقه برای جبران خسارت از سوی سازمان محیط زیست خبر داد و تصریح کرد: در صورت مشاهده مستنداتی از حیات وحش از جمله پلنگ، گرگ وخرس در مناطق نزدیک روستاها و دامداری‌ها باید مراتب هر چه سریعتر از طریق مقامات محلی نظیر دهیاری‌ها و سمن‌ها به اداره حفاظت محیط زیست جهت اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به دامداران گزارش شود.

محمدپور یکی از دلایل حضور پلنگ در نزدیکی باغات میوه به‌ویژه فندق را شکار گراز اعلام کرد و گفت: در این‌گونه موارد پلنگ به عنوان یک میر شکار طبیعی در کنترل جمعیت گراز به طور رایگان نقش ایفا می‌کند از سوی دیگر یکی از دلایل حمله پلنگ به دام‌ها عدم وجود شکار کافی نظیر شوکا، مرال، خوک وحشی، کل و بز و خرگوش است.

وی به همکاری مقامات محلی و اهالی روستاها در حفظ و جلوگیری از شکار بی‌رویه و بدون مجوز حیات وحش و تعامل آن‌ها با اداره حفاظت محیط زیست و گروه‌های مردم نهاد حامی حیات وحش را مورد تأکید قرار داد و افزود: حفاظت از محیط‌ زیست امری است که در سایه مشارکت مردم و نهادهای مرتبط به خوبی امکان پذیر است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر در مورد نگرانی برخی از روستائیان و اهالی منطقه مبنی بر احتمال حمله پلنگ به انسان بیان کرد: وقوع این‌گونه موارد بسیار نادر است زیرا طبق سوابق موجود صرفاً در صورتی که پلنگ یا توله‌هایش از ناحیه انسان مورد تهدید و آزار قرار گیرند این امر اتفاق می‌افتد.

محمدپور با اشاره به اینکه تاکنون هیچ پلنگی توسط محیط زیست در شهرستان رودسر رهاسازی نشده است، گفت: پلنگ آسیب دیده با نام آرزو که در سال ۹۵ مورد درمان قرار گرفت و پس از دو ماه در حیات وحش آزادسازی شد بر سر قلمرو با پلنگ دیگر جانش را از دست داد.

وی با بیان اینکه مردم درصورت وقوع حمله پلنگ یا سایر حیوانات وحشی باید مراتب را بلافاصله به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر اطلاع دهند، تصریح کرد: مردم می‌توانند با تلفن ۰۱۳۴۲۶۲۴۹۹۴ و یا با خط سراسری ۱۵۴۰ تماس بگیرند تا در اسرع وقت از منطقه بازدید و در صورت تأیید حمله پلنگ، نسبت به تکمیل پرونده خسارت و ارسال آن به سازمان متبوع اقدام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *