چهارشنبه, فروردین ۲۹, ۱۴۰۳

مکان های امن جهان را بشناسید + تصاویر

شوک: همه دولت ها در طول تاریخ و در سراسر جهان مکان هایی را برای نگهداری اطلاعات محرمانه خود دارند.

مکان های امن جهان را بشناسید + تصاویر

به گزارش رکنا ، شیوه‌های مختلفی برای ساخت یک ساختمان در نظر گرفته می‌شود. در برخی از ساختمان‌ها ظاهر و معماری مهم است، در بعضی جنبه تجملاتی و مدرن و در برخی از ساختمان‌ها نیز ساختار امنیتی و حفاظتی آن حائز اهمیت است.

جهان مملو از چنین ساختمان‌های غیرقابل نفوذ است که دولت‌ها برای نگهداری از اطلاعات و گنجینه‌های ارزشمند خود طراحی کرده اند. در این گزارش برخی از فوق امنیتی‌ترین و محافظت شده‌ترین مکان‌ها در کشور‌های مختلف جهان معرفی می‌شود.

پناهگاه هسته‌ای کوهستان شایِن (Cheyenne Mountain)

مجتمع پناهگاه هسته‌ای کوهستان شایِن در کلرادوی آمریکا، یکی از مکان‌های امنیتی و فوق محرمانه در جهان است که نمایه بیرونی آن در شماری از فیلم‌هایی که در سال‌های اخیر ساخته شده، به نمایش درآمده است. با این حال، اگر سران دولت آمریکا تصمیم بگیرند که اجازه ورود را به کسی ندهند، هیچکس نمی‌تواند وارد آن شود و در صورت ورود، احتمال خروج آن‌ها بسیار کم است.

ساخت و ساز این سازه معروفِ جنگ سرد از سال ۱۹۶۱ زمانی آغاز شد که ارتش آمریکا یک شرکت حفاری را به خدمت گرفت تا غار‌های عظیم در دل کوه‌ها را منفجر کند. پس از تخلیه دل کوه‌ها، ساختمان اصلی این پناهگاه که گفته می‌شود ضد زلزله است، ساخته شد. بر اساس آنچه مقامات دولتی گفته اند این پناهگاه از اتاق‌های فوق سری و امنیتی بر خوردار است و هیچ وابستگی از نظر تامین انرژی به خارج از این مکان ندارد.

طی سال‌های گذشته، سطح حفاظت و امنیت این پناهگاه گسترش یافت، به گونه‌ای که ادعا می‌شود در برابر حملات زمینی و هوایی انواع تسلیحات تا انفجار اتم ایمن است. با این حال، با تغییر ساختار نظامی آمریکا، روند حفاظت از آن نیز تغییر کرده است.

فوق امنیتی‌ترین و محافظت شده‌ترین مکان‌ها در کشور‌های مختلف جهان+تصاویر

پناهگاه ضد اتمی کاخ صدام 

صدام در دوره دیکتاتوری خود بر عراق سفارش ساخت چندین پناهگاه در نقاط مختلف از جمله داخل کاخ معروف خود داد. به گفته طراحان پناهگاه‌های صدام این پناهگاه‌ها به قدری حفاظت‌شده بود که او را در برابر بمب هسته‌ای نیز حفاظت می‌کرد. پناهگاه ضد اتمی کاخ صدام به طور ویژه ساخته شده بود؛ قطر دیوار‌های چند متری آن و قطر سقف سیمانی ا ۸ متری، نفوذ پذیری آن را به حداقل می‌رساند.

پس از آنکه کاخ صدام در تهاجم  علیه عراق در سال ۲۰۰۳، به دست نیرو‌های آمریکایی تخریب شد، تنها چیزی که از آن ماند همین پناهگاه بود.

هنگامی که نیرو‌های آمریکا در‌های فولادی با قطر ۱۵ سانتی‌متری آن را باز کردند وارد یک هزار توی عظیم شدند که هیچ خسارتی از بمباران ندیده بود؛ برق آن روشن بود و حتی کمی گرد و غبار هم روی ملحفه‌ها و صندلی‌های داخل آن نریخته بود.

در پایان، فضای داخلی این پناهگاه به دست غارتگران تخریب و دیوار‌های آن کاملا نابود شد. این پناهگاه هرگز نتوانست جان صدام را نجات دهد. او بعد‌ها در یک سوراخ زیر زمینی در مزرعه‌ای نزدیک تکریت گرفتار شد.

فوق امنیتی‌ترین و محافظت شده‌ترین مکان‌ها در کشور‌های مختلف جهان+تصاویر

پایگاه دریایی خلیج گوانتانامو

پایگاه دریایی خلیج گوانتانامو در جنوب شرقی کوبا واقع شده و از سال ۲۰۰۱ به زندانی فوق امنیتی برای نگهداری تروریست‌ها و زندانیان مرتبط با ترور تبدیل شده است. در این مکان نزدیک به ۸۰۰ نفر زندانی و شکنجه شدند و به رغم وعده‌های پوچ مقامات آمریکایی برای بستن این زندان، همچنان ۴۰ زندانی در آن به سر می‌برند.

به واسطه سایه سنگین حضور عوامل سازمان جاسوسی آمریکا و نظامیان این کشور، بسیاری از زندانیان حاضر در آن که عده‌ای از آن‌ها کاملا بی گناه بودند، از حقوق اولیه انسانی خود محروم بودند. مقامات آمریکایی این پایگاه اجازه هرگونه برخوردی را با زندانیان دارند، زندانیان به طرق مختلف از جمله غرق مصنوعی، محرومیت از خواب و … شکنجه می‌شدند. دست‌کم ۹ زندانی در این مکان مخوف جان خود را از دست دادند و هیچ رسانه‌ای هم اجازه بازدید از این زندان فوق‌امنیتی و محافظت‌شده ندارد.

فوق امنیتی‌ترین و محافظت شده‌ترین مکان‌ها در کشور‌های مختلف جهان+تصاویر

خزانه جهانیِ بذر سوالبارد

خزانه جهانیِ بذر سوالبارد که به «خزانه بذر روز قیامت» نیز معروف است انباری بیمه‌شده برای نگهداری از انواع بذر و دانه‌های کشاورزی است. این مرکز در سال ۲۰۰۸ فعالیت خود را برای جمع آوری و نگهداری انواع بذر‌ها آغاز کرد و تا سال ۲۰۱۰ بیش از پانصد هزار گونه بذر خوراکی و غیر خوراکی را ذخیره کرد.

این انبار در جزیره‌ای دورافتاده در مجمع‌الجزایر سوالبارد نروژ در ۱۰۰ کیلومتری از قطب شمال قرار گرفته‌است، انبار جهانی دانه‌های کشاورزی سوالبارد، در انتهای یک تونل یخی در عمق ۴۱۰ فوتی حفر شده‌است. حتی اگر برق منابع محلی از کار بیفتد، شرایط دمای زیر صفر درجه (فارنهایت) طبیعی این انبار یخی، سرمای کافی برای بقاء بعضی از دانه‌های کشاورزی نظیر گندم بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰۰ سال مؤثر است. حتی در بدترین شرایط گرم شدن کره زمین برای دویست سال، یخ بطور طبیعی در اطراف این خزانه وجود خواهد داشت.

فوق امنیتی‌ترین و محافظت شده‌ترین مکان‌ها در کشور‌های مختلف جهان+تصاویر

پیونن (Pionen)

پیونن یک مرکز داده در جنوب استکهلم سوئد است که در دهه ۱۹۷۰ در ۳۵ متری عمق یک تپه بنا شده و به واسطه وجود اطلاعات سری و دولتی از تدابیر امنیتی بالایی بر خوردار است. انرژی برق مورد نیاز برای حفاظت از این داده‌ها به وسیله دو موتور بزرگ زیردریایی تولید می‌شود. همچنین در تمامی بخش‌های این مرکز سیستم‌های حساس به صوت بر قرار است.

فوق امنیتی‌ترین و محافظت شده‌ترین مکان‌ها در کشور‌های مختلف جهان+تصاویر

خزانه بانک مرکزی آمریکا در نیویورک

خزانه بانک مرکزی آمریکا در نیویورک بزرگترین انبار شمش‌های طلا در جهان است. در کمترین میزان، بیش از ۱۲ هزار تُن طلا نگهداری می‌شود. برای اینکه این انبار قابلیت تحمل این حجم از طلا را داشته باشد کابین فولادی ضخیم که پایین‌تر از سطح دریاست، طراحی شده است و همین امر هرگونه خطر سرقت طلا‌ها را به صفر می‌رساند. تنها راه ورود به این کابین فولادی، یک سیلندر ۹۰ تُنی ضدآب است. در صورتی که سارقان بسیار حرفه‌ای قصد سرقت طلا‌ها را داشته باشند، سیستم‌های امنیتی بسیار پیشرفته و خاص و نیرو‌های مسلح ویژه اقدام آن‌ها را خنثی خواهند کرد.

فوق امنیتی‌ترین و محافظت شده‌ترین مکان‌ها در کشور‌های مختلف جهان+تصاویر

بانک هیروشیما

بسیاری از بانک‌ها برای جذب مشتری مدعی هستند که فوق امنیتی‌ترین ساختمان‌ها را در اختیار دارند. با این حال گفته می‌شود فقط یک بانک در جهان است که می‌تواند ادعا کند حفاظت‌شده‌ترین ساختمان را دارد و آن بانک هیروشیما است که در برابر بمباران هسته‌ای این شهر در ۶ اوت ۱۹۴۵ سالم باقی ماند.

نیروی انفجار اتم که قدرتی برابر با ۱۶ هزار «تیان تی» بود برای تخریب ساختمان کافی بود. اما ساختمان این بانک در برابر قدرت اتم از فاصله ۳۷۵ متری تقریبا سالم باقی ماند. تنها در بخش‌هایی از طبقات فوقانی حصار‌های آهنی آن باز شده و سوختگی‌هایی ایجاد شده بود.

این بانک در حال حاضر، یکی از حفاظت شده‌ترین مکان‌های روی کره زمین است.

فوق امنیتی‌ترین و محافظت شده‌ترین مکان‌ها در کشور‌های مختلف جهان+تصاویر

آرشیو مخفی واتیکان

اسناد مخفی واتیکان، یکی از مجموعه‌های باشکوه و نفیس از اسناد، طلا، و آثار باستانی را از قرن ۱۲ در خود نگه داشته است. دانشمندان و مقامات واتیکان حتی تا پس از ۷۵ سالگی نمی‌توانند از این مجموعه بازدید کنند و صرفا پاپ و برخی مقامات واتیکان حق دسترسی به این مجموعه را دارند. این مجموعه در سال ۲۰۱۲ فقط یکبار برای بازدید خبرنگاران باز شد که بیشتر آثار ارزشمند آن جمع آوری شده بود.

فوق امنیتی‌ترین و محافظت شده‌ترین مکان‌ها در کشور‌های مختلف جهان+تصاویر

صندوق اَمانات مرکز اعتباری سوئیس

سوئیس علاوه بر آنکه با شکلات، ساعت و پنیر‌های فوق العاده به به سامانه بانکی ایمن نیز معروف است. بانک‌ها و مراکز اعتباری کشور از حساب‌های بانکی مشتریان بزرگی در سراسر جهان نگهداری می‌کنند.

صندوق امانات مرکز اعتباری سوئیس یکی از امنیتی‌ترین مکان‌ها در این کشور است که برای ورود به آن باید از تونل فولادی در قبل کوهستان عبور کرد. علاوه بر نیرو‌های تا دندان مسلح امنیتی، ارتش این کشور نیز بخشی از نیرو‌های خود را برای حفاظت از این مکان در اختیار قرار داده است. برای دسترسی به این مرکز به بالگرد یا هواپیمای خصوصی نیاز است و پس از رعایت تدابیر امنیتی قادر به ورود به مرکز خواهند بود.

فوق امنیتی‌ترین و محافظت شده‌ترین مکان‌ها در کشور‌های مختلف جهان+تصاویر

پارکینگ بولد لین

این پارکینگ در سال ۲۰۰۳ توسط «کن ویگلی» که یک مهندس کشاورزی بود طراحی شد. ویگلی درباره طراحی این پارکینگ امن گفته است «سال‌ها قبل خودروی تقریبا گرانقیمتی داشتم که آن را در پارکینگ گذاشته بود، ولی همان روز فردی شیشه آن را شکسته و استریو را به سرقت برده بود. همین باعث شد تصمیم بگیرم پارکینگی با سطح امنیتی بالا طراحی و بسازم.»

این پارکینگ مجهز به دوربین‌های مداربسته، بلیت بارکد دار، همچنین جایگاه‌های پارک به حسگر‌های حرکتی تجهیز شده اند و کوچکترین حرکت تحت کنترل رایانه‌ای متوقف می‌شود. افرادی که قصد پارک خودروی خود در این مکان را دارند باید بلیت تهیه کرده و با ارائه اطلاعات موثق این پارکینگ و نشان دادن بلیت خودروی خود را خارج کنند؛ بنابراین هرگونه خرابکاری یا سرقت قابل شناسایی است. بولد لین در فهرست امن‌ترین مکان‌های جهان قرار دارد و در حال حاضر، به مکانی بسیار خصمانه برای سارقان و خرابکاران خودرو تبدیل شده است.

این پارکینگ هم اکنون محلی برای پارک خودرو‌های گرانقیمت است.

فوق امنیتی‌ترین و محافظت شده‌ترین مکان‌ها در کشور‌های مختلف جهان+تصاویر

رودخانه تومن

این رودخانه به طول ۳۲۰ مایل از آبی آلوده و باتلاق‌های ترسناک برخوردار است، اما آنچه این رودخانه را به یکی از فوق سری‌ترین مکان‌های روی زمین تبدیل کرده موقعیت ژئو پولیتیکی آن است.

رودخانه تومن در مرز مشترک کره شمالی، چین و روسیه قرار دارد و علاوه بر دسترسی به دریای ژاپن، امکان نفوذ به سه کشور را فراهم می‌کند.

فوق امنیتی‌ترین و محافظت شده‌ترین مکان‌ها در کشور‌های مختلف جهان+تصاویر

بانک طلای انگلیس

بانک طلای انگلیس یا فورت ناکس محل ذخیره طلا‌های آمریکا است. قدمت این ساختمان به سال ۱۷۳۴ باز می‌گردد، اما استحکام این ساختمان که «بانوی پیر» نام گرفته است همچنان به عنوان یکی از مکان‌های ایمن و فوق امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گذشته از ضخامت ۲.۵ متری دیوارها، این ساختمان به انواع تجهیزات امنیتی مدرن مجهز است.

در سال ۱۹۸۶ مقامات این بانک به نامه‌های مرموزی دست یافتند مبنی بر اینکه فردی هر شب از شمش‌های طلا در خزانه این بانک دیدن می‌کند. با بررسی‌ها مشخص شد یک کارگر فاضلاب با استفاده از خرابی به وجود آمده در بخش زیرین خزانه قادر به ورود به آن است. این مرد از شرایط به وجود آمده سوءاستفاده نکرد بلکه مقامات را برای مرمت خرابی بانک راهنمایی کرد و پاداش ۸۰۰ پوندی دریافت کرد.

فوق امنیتی‌ترین و محافظت شده‌ترین مکان‌ها در کشور‌های مختلف جهان+تصاویر

مرکز جهانی الماس آنتورپ

مرکز جهانی الماس آنتورپ در بلژیک، مکانی فوق امنیتی برای نگهداری الماس‌های امانتی کشور‌های دیگر است. این مرکز در ساختمانی مجهز به ردیاب‌های حرارتی، میدان‌های مغناطیسی، حسگرها، رادار‌ها و قفل‌های ترکیبی است که هرگونه ورود غیرقانونی را غیرممکن می‌سازد.

ارزش الماس‌هایی که در این مرکز نگهداری می‌شود به ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

فوق امنیتی‌ترین و محافظت شده‌ترین مکان‌ها در کشور‌های مختلف جهان+تصاویر

موزه هارد راک

این موزه در انگلیس واقع شده و به واسطه نگهداری آثار ارزشمند و تاریخی به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار از سطح امنیتی بالایی برخوردار است.

فوق امنیتی‌ترین و محافظت شده‌ترین مکان‌ها در کشور‌های مختلف جهان+تصاویر

کتابخانه کنگره آمریکا

کتابخانه کنگره آمریکا یکی از مکان‌های امنیتی در جهان است. در این کتابخانه میلیون‌ها دست‌نوشته قدیمی، کتاب‌های نایاب، اسناد و عکس‌های کمیاب نگهداری می‌شود.

فوق امنیتی‌ترین و محافظت شده‌ترین مکان‌ها در کشور‌های مختلف جهان+تصاویر

رکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *