یکشنبه, اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۳

جنجال مرگ دلخراش امیرمهدی ۴ ساله / مقصر کیست؟

شوک: عصر ۱۲ خردادماه مسکن مهر تویسرکان در قسمت «بام شهر» شاهد قربانی شدن یک پسربچه چهارساله بود؛ اتفاقی که اهالی آن را ناشی از بی‌تدبیری پیمانکار و مسوولان می‌دانند.

عصر روز یکشنبه ۱۲ خردادماه مسکن مهر این شهرستان در قسمت «بام شهر» شاهد قربانی شدن امیرمهدی پسربچه چهار ساله به واسطه بی‌تدبیری پیمانکار، شهرداری و بنیاد مسکن شد.

خانواده امیرمهدی ۲۰ روز پیش در واحد ۸ مجتمع صدف مسکن مهر معروف به «بام شهر» ساکن شده بودند، امیرمهدی تنها فرزند خانواده بود که عصر روز یکشنبه حدود ساعت ۱۹ برای بازی با دوچرخه به فضای محوطه رفت که با سقوطاز حدود چهار متر بلندی، جان خود را از دست می‌دهد.

برای بررسی چگونگی حادثه به منطقه مساکن مهر رفتم؛ آدرس منزل از اهالی گرفتم تا اینکه با سه نوجوان آشنا شدم. آنها از ابتدای مسیر برای شناخت وضعیت مسکن مهر بام شهر و جایی که امیرمهدی سقوط کرده بود مرا همراهی کردند.

نام دو نفر از آنها که ابوالفضل و مهدی بود، پیشنهاد کردند به سراغ بچه‌هایی که شاهد سقوط امیرمهدی بودند برویم، با راهنمایی ابوالفضل به مجتمع ناجا رفتیم؛ مهدی ساکن مجتمع ناجا که شاهد سقوط این پسربچه بود گفت من و پسرعمویم در قسمتی از محوطه مجتمع که دید به بام شهر داشت، باهم حرف می‌زدیم که پسربچه‌ای را که سوار بر دوچرخه‌اش در حال حرکت از سراشیبی مسکن مهر بام شهر به طرف پایین بود، دیدیم، به دلیل عدم کنترل دوچرخه برای چرخش در محوطه مستقیم با دوچرخه‌اش از محوطه بدون حفاظ با ارتفاع زیاد مجتمع بام شهر به پایین سقوط کرد.

مادر مهدی شاهد سقوط امیرمهدی افزود: بلافاصله کودک حادثه‌دیده توسط آقای بیات صاحب سوپرمارکت با همکاری آژانس بانوان به بیمارستان انتقال داده شد. اما طبق اظهار نظر شاهدان امیرمهدی آسیب جدی به سرش از دنیا رفت.

جویای چرایی عدم نصب حفاظ و یا ساماندهی محوطه مسکن بام شهر شدم افراد ساکن در این قسمت از عملکرد نامناسب مجریان مسکن مهر به دلیل عدم توجه به وظایفشان و تعهداتی که داشتند، گلایه‌مند بودند و سقوط این پسربچه را نتیجه این کاهلی و عدم تعهد افرادی چون پیمانکار می‌دانند.

یکی از ساکنان گفت: هزینه‌ای از هر واحد برای محوطه‌سازی دریافت کردند و قول بر انجام آن دادند؛ اما متاسفانه با وجود پیگیری‌های مستمر ما در این خصوص هیچ اقدامی نکردند تا اینکه جان یک بچه چهارساله را گرفت.

برای دیدن محلی که امیرمهدی سقوط کرده بود با عبور از مسیر مسکن مهر بام شهر از ورودی مساکن مهر با یک سراشیبی بسیار خطرناک با بچه‌ها به سمت محوطه بام شهر همراه شدم به قسمتی که این پسربچه با دوچرخه‌اش پرتاب شده بود، رفتم، به لبه دیوار که رسیدم از ارتفاع زیاد دیوار سرم گیج رفت و به عقب برگشتم، این موضوع که این محوطه نیاز به حفاظ یا حصاربندی دارد کاملا گویاست اما نمی‌دانم چرا حتی از نصب نشان و علامت خطر در این محوطه دریغ شد؟!

ابوالفضل همراه دوستانش خواستند که بار دیگر سری به سراشیبی مکانی که امیرمهدی با دوچرخه‌اش سقوط کرده، بزنیم، به محوطه مساکن خانه کارگری رسیدیم، گویا وارد یک منطقه جنگی شده‌ایم، ورودی دربی از فنس و آهن‌های زنگ‌زده بود و لبه محوطه با فنس‌ کهنه زنگ زده که آنچنان هم سرپا نبودند، البته مردم برای تردد دیواره با ارتفاع ناهماهنگ این قسمت از مساکن مهر را با بریدن خاک از دل دیوار پله کرده بودند.

داخل محوطه مسکن خانه کارگری خاکی و پر از زباله بود گویا مساکن بام شهر و خانه کارگری در حوزه کاری شهرداری نیستند؛ مردم هم هرگاه از کارگران شهرداری نظافت این دو قسمت را درخواست می‌کنند با این پاسخ که نظافت مسکن مهر به ما سپرده نشده مواجه می‌شوند.

در هر صورت به محلی که امیرمهدی که سقوط کرده بود، رفتیم، تصور آن لحظه که سقوط کرده خیلی عذاب‌آور بود، ارتفاع زیاد از یک طرف وجود نخاله و زباله در محل سقوط از طرف دیگر نشان از بی‌سروسامانی اوضاع داشت.

اهالی مسکن خانه کارگری نیز دل پری از پیمانکار و مسوولان ذی‌ربط داشتند و مسبب این حادثه را این افراد می‌دانستند، خانمی می‌گفت: وقتی این بچه سقوط کرد نفس نداشت و از دماغش خون می‌آمد، با دیدن این صحنه حال دخترم و خودم بد شود.

او از اورژانس گلایه می‌کرد که چرا وظیفه خود را از دوش برمی‌دارد و مسئولیت را به حادثه‌دیده واگذار می‌کند، حادثه‌دیده‌ای که خود نیاز به خدمات اورژانسی دارد!!

طبق گفته افراد حاضر در محل پس از تماس با اورژانس، گفته شده آمبولانس ما در منطقه سرابی است تا به مسکن مهر برسد زمان می‌برد، خود شما با آژانس مصدوم را به بیمارستان انتقال دهید. این در حالی است که یکی از مراکز اورژانس در نزدیکی مسکن مهر فعال است.

مسوولان امر و پیمانکارانی که هزینه‌هایی را به بهانه‌های مختلف دریافت می‌کنند و خدماتی را که متعهد شده‌اند و وظایف خود را انجام نمی‌دهند، باید پاسخ‌گوی این حادثه تلخ باشند و تاوان آن را پس دهند.

بعد از این اتفاق به سراغ شهردار تویسرکان رفتم او با اشاره به اینکه محوطه‌سازی مسکن مهر با شهرداری نیست اظهار کرد: از سال ۶۶ زمانی که قرار بود این مسکن‌ها احداث شود آماده سازی و بهسازی معابر آن هم با خود مدیریت شهری آن زمان بود.

محمد‌کاظم گمار افزود: مدیریت شهری براساس بخشنامه سال ۸۵ و ۸۶ موظف بوده براساس ضوابط، بهسازی و دیواره‌سازی مسکن‌ها حتی مسکن مهر کارگری، کارمندی و فرهنگیان را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه خدمات‌دهی به مسکن مهر منوط به تحویل مسکن مهر به شهرداری است گفت: دو سال گذشته شهرداری می‌خواست فضای سبز برای مسکن مهر ایجاد کند که حفاظت اداره راه و شهرسازی مانع شد و اجازه کاشت حتی یک درخت به شهرداری را ندادند و گفتند که این زمین متعلق به راه و شهرسازی است، در حالی که طبق طرح تفضیلی مسکن مهر، فضای سبز باید ایجاد شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تویسرکان نیز درباره عدم محوطه‌سازی در مسکن مهر با بیان اینکه مسئولیتش با ما نبوده و در پاسخ اینکه کار پیمانکار زیر نظر مدیریت شهری بوده یا خیر گفت: پیمانکار با ما قرارداد نداشته و کار با مدیرعامل تعاونی است.

علی محمد‌اصغری در پاسخ به اینکه خبر دارید یک بچه به دلیل عدم محوطه‌سازی در مجتمع بام شهر(مسکن فرهنگیان) فوت کرده است اظهار کرد: در جریان هستم شما چرا می‌خواهید ما را مقصر بدانید، مسکن مهر مدیرعامل، تعاونی و هیأت مدیره دارد.ب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *