شوک آنلاین: «من راننده ام. چند وقت پیش در یکی از نمایندگی های خودرو واقع در یکی از بزرگراه های مشهد، بابت قوطی یک لیتری روغن گیربکس که در بازار با قیمت ۵۸ هزار تومان عرضه می شود، ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کردم.
این تفاوت قیمت بین نمایندگی و بازار آزاد عرضه محصولات و خدمات، چگونه قابل توجیه است؟ چرا مسئولان به این موضوع رسیدگی نمی کنند؟»
پیرو گلایه های متعدد شهروندان در مراجعه به نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش خودرو، روزنامه «خراسان رضوی» در تاریخ ۱۹ مهر امسال، طی گزارشی به این موضوع پرداخت. کمبود یا نبود قطعات یدکی، کیفیت پایین قطعات و خدمات و تعمیرات، هزینه تراشی بی مورد برای ارائه خدماتی که به شکل دقیق انجـام نمی شود و… از جمله انتقاداتی بود که مردم به نمایندگی های خودرو در شهر داشتند. کارشناس مسئول بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با اشاره به ثبت ۵۲۰ شکایت از نمایندگی های خودرو طی شش ماه نخست امسال، از پیگیری شکایات مردم در این اداره خبر داد اما باز هم یکی از شهروندان در تماس با گروه پیگیری حرف مردم روزنامه خراسان رضوی، خواستار بررسی دلیل تفاوت قیمت چشمگیر برخی اقلام مصرفی خودرو بین نمایندگی های خودرو و بازار آزاد شده است. محصول اصل و تقلبی، با تفاوت قیمتِ ۲برابری برای بررسی این گلایه مجدد، به اتفاق تیم بازرسی سازمان صمت و در پوشش مشتری، به فروشگاه محل عرضه این محصول که منبع تامین کالاهای نمایندگی خودرو هم هست، مراجعه می کنیم. متصدی فروشگاه با ارائه دو قوطی روغن گیربکس مشابه می گوید: «این محصول به دو شکل اصل و غیراصل در بازار توزیع می شود که قیمت روغن اصل ۱۲۰ هزار تومان و قیمت روغن غیراصل ۵۸ هزار تومان است. ما به مشتری –از جمله نمایندگی های متقاضی این محصول- اعلام می کنیم که این روغن، نمونه های اصلی و تقلبی دارد و به خواست خود آنان، هر کدام را بخواهند، در اختیارشان قرار می دهیم.» جالب است بدانید بین بسته بندی کالای اصل و غیراصل تفاوت چندانی وجود ندارد و اگر توضیحات فروشنده نباشد، به راحتی می توان کالای تقلبی را به جای کالای اصل به مشتری عرضه کرد. منتها مهم است بدانیم کالای اصل، کالایی است که آزمایش و کنترل های لازم روی آن صورت گرفته و بر همین اساس، موفق به کسب تأییدیه شده است و کالای غیراصل، یعنی محصولی که در یک فضای غیرقانونی تولید و بسته بندی شده و هیچ نظارتی بر آن وجود نداشته است. نمایندگی های خودرو هم مشتری بازار آزاد هستند! در ادامه و در بررسی فاکتورهای این فروشگاه، مشاهده می شود که فاکتور خرید محصول یاد شده، فاقد هرگونه مشخصات اعم سربرگ، کداقتصادی، نشانی و شماره تلفن فروشنده است و فقط یک مهر روی آن درج شده. در بررسی اجمالی فاکتورهای فروش نیز دیده می شود که نمایندگی خودروی مذکور به تازگی ۴۸ قوطی روغن گیربکسِ به اصطلاح اصل را از قرار هر قوطی ۱۲۵ هزار تومان از این فروشگاه خریده است و این جاست که معمای ارائه روغن ۱۵۰هزارتومانی در نمایندگی و ارائه روغن ۵۸هزار تومانی در بازار، شفاف می شود. «مهدی مقدسی» کارشناس مسئول بازرسی سازمان صمت توضیح می دهد: «براساس گزارش های موجود، مشهد در زمینه برخورد با موضوع روغن های تقلبی خودرو، در کشور پیشتاز بوده و طی دو سال گذشته بیش از ۱۰۰هزار لیتر کشفیات داشته ایم. از آن جا که استفاده از روغن های تقلبی، در درازمدت آسیب های زیادی به خودرو وارد می کند، در کشف و پیگیری آن با مشکلاتی مواجه بودیم اما با موردی هم برخورد داشتیم که به جای روغن گیربکس، چسب و گازوئیل مخلوط کرده بودند و به سرعت باعث خرابی خودرو شده بود، به همین دلیل، زود شناخته شدند.» محاسبه سود کالا و چگونگی ارائه خدمات، باید قانونی و منصفانه باشد هزینه ارائه محصولات و خدمات خودرو در نمایندگی های رسمی خودرو، به صورت متمرکز تعیین می شود و نمایندگی ها دخل و تصرفی در این قیمت ها ندارند. برداشت ما هم این است که قطعات و مواد مصرفی موردنیاز نمایندگی ها هم نه از بازار آزاد، بلکه از طریق شرکت های مادر تأمین می شود که ظاهرا شرکت اصلی نتوانسته است مواد و قطعات را در اختیار نمایندگی قرار دهد و به نمایندگی ها اجازه داده شده که برخی مواد و قطعات موردنیاز را از بازار تأمین کنند. هر چند نحوه تأمین این مواد و قطعات مهم است اما این موضوع به سیاست های هر شرکت برمی گردد و مهم است حقوق مصرف کنندگان رعایت شود یعنی مواد و قطعاتی که نمایندگی از بازار تأمین می کند و در اختیار مشتری می گذارد، باید استاندارد باشد و درصدهای قانونی برای سود، رعایت شود. در مورد قیمت روغن موتور، حداکثر سود معین شده براساس فاکتور رسمی خرید، ۱۲ درصد است. در این نمونه، یک لیتر روغن گیربکس ۱۲۰ هزار تومان خریداری و با قیمت ۱۵۰ هزار تومان به مشتری عرضه شده است، در حالی که با احتساب سود قانونی باید حداکثر ۱۳۵ هزار تومان عرضه می شد و در این زمینه گران فروشی اتفاق افتاده است که برخورد خواهیم کرد. ما در بازدیدهای دوره ای از نمایندگی ها، این گونه موضوعات را بررسی می کنیم اما ما و دستگاه های نظارتی و مصرف کننده، نمی توانیم هر روز این مسائل را رصد کنیم. مشتریان، خودرو را در نمایندگی می گذارند و با فهرست بلندی از خدمات و هزینه ها تحویل می گیرند. مردم به نمایندگی ها اعتماد می کنند و توقع این است که نمایندگی، دقت کند و جانب انصاف و تعهد را نگه دارد. البته در همه نمایندگی ها هم وضع به این صورت نیست و دستگاه های نظارتی هم، کنترل و نظارت خود را به صورت دوره ای دارند.» پرونده تخلف واحد صنفی و نمایندگی، در دست بررسی است کارشناس مسئول بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پایان اضافه می کند: «پرونده این واحد صنفی عرضه کننده، با عنوان فروش کالای تقلبی، در اختیار تعزیرات حکومتی قرار می گیرد و برخوردهای لازم، انجام خواهد شد اما در مورد نمایندگی خودرو، پس از اعلام نتیجه آزمایشگاه بررسی کننده محصول، پرونده تنظیم می شود. در صورتی که مشخص شود روغن ارائه شده، دارای کیفیت و استاندارد لازم بوده است، نمایندگی خودرو صرفا بابت گران فروشی جریمه می شود و در صورتی که کیفیت این روغن مورد تأیید آزمایشگاه نباشد، علاوه بر گران فروشی، ارائه کالای تقلبی نیز به جرایم نمایندگی اضافه و با متخلف، برخورد می شود.»