سرنوشت عیدی نصفه بازنشستگان/ حقیقت پشت ماجرا!

بازنشستگان کارگری با اعتراض به عیدی ناچیز خود که برای برخی کمتر از نصف و زیر ۱.۵ میلیون تومان بوده، خواستار بازنگری در پرداختها شدند؛ تأمین اجتماعی عیدی را بر اساس سنوات بیمهپردازی محاسبه کرده است.
بازنشستگان کارگری از مبلغ کم عیدی انتقاد دارند و خواستار شفافسازی در این زمینه هستند.
چرا مبلغ عیدی بازنشستگان نصف شده است؟
مطابق اعلام بازنشستگان و مستمریبگیران، افرادی که ۱۰ یا ۱۱ سال سابقه کار دارند، مبلغ عیدی دریافتیشان کمتر از نصف مبلغ تعیینشده و در حدود زیر ۱.۵ میلیون تومان بوده است. این موضوع نگرانیهای زیادی را در میان این قشر ایجاد کرده است.
شرایط پرداخت عیدی به بازنشستگان
طبق پیگیریها مشخص شده است که مبلغ ۳ میلیون تومان عیدی تنها به بازنشستگان با ۳۰ سال سابقه پرداخت میشود. سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که مبلغ عیدی به نسبت سنوات بیمهپردازی محاسبه میشود. به همین دلیل بسیاری از مستمریبگیران و افرادی که سابقه بیمهپردازی کمتری دارند، عیدی کاملی دریافت نکردهاند.
انتقادات بازنشستگان
جمعی از بازنشستگان در واکنش به این موضوع میگویند که مبلغ عیدی بسیار ناچیز بوده و پرداخت نصفه آن حتی مفهوم عیدی را از بین برده است. به گفته آنان، مبلغ ۳ میلیون تومان برای تامین نیازهای اولیه نیز کافی نیست؛ حال آن که برای بسیاری از افراد حتی نصف این مبلغ نیز واریز نشده است.
مقایسه مبلغ عیدی بر اساس سنوات بیمهپردازی
سنوات بیمهپردازیمبلغ عیدی (تومان)
| کمتر از ۱۵ سال | زیر ۱.۵ میلیون |
| بین ۱۵ تا ۲۵ سال | بین ۱.۵ تا ۲.۵ میلیون |
| ۳۰ سال و بالاتر | ۳ میلیون |
انتظار بازنشستگان از سازمان تامین اجتماعی
بازنشستگان انتظار دارند که سازمان تامین اجتماعی نحوه محاسبه و پرداخت عیدی را شفافسازی کند و تمهیدات بهتری برای بازنشستگانی که درآمد پایینتری دارند در نظر بگیرد. آنها امیدوارند در آینده تغییرات مثبتی در نحوه تخصیص این مبالغ صورت گیرد.





